Julmusik och Musikhjälpen lockade lyssnare

Precis som förra året ökar lyssnarsiffrorna för P3 och Mix Megapol under december.

När det gäller P3 är förklaringen till den höga lyssningen under vecka 50 Musikhjälpen, som i år arrangerades i Uppsala. P3-s dagliga räckvidd växte från 16,8 till 20,2 procent, alltså med 3,4 procentenheter. Det är dock lägre än under motsvarande vecka förra året, då räckvidden var 22,4 procent.

Mix Megapols julmusikformat har gjort att kanalen har ökat sitt lyssnande med ungefär två procentenheter. De senaste tre veckorna har legat kring 19 procent. Det stora lyftet förra året kom dock vecka 51, då Mix Megapol nådde sitt årsbästa 20,1 procent.

P1 ökade sitt lyssnande kraftigt under den nyhetsintensiva vecka 49, då 17,6 procent lyssnade på kanalen. Veckan därpå minskade P1 till mer normala 15,3 procent.

siforackvidd1450

Station 2014-46 2014-47 2014-48 2014-49 2014-50
Radio Total 75,7% 73,9% 75,0% 75,4% 75,8%
Privat lokalradio Total 36,2% 35,4% 37,2% 37,2% 37,2%
SR Radio Total 61,2% 59,9% 59,5% 59,8% 61,2%
SBS Radio Total 26,8% 26,0% 28,5% 27,6% 27,5%
MTG Radio Total 14,8% 14,8% 15,1% 15,2% 15,7%
P1 15,8% 15,9% 15,8% 17,6% 15,3%
P2 2,0% 2,3% 2,3% 2,1% 2,2%
P3 18,2% 17,7% 17,4% 16,8% 20,2%
P4 40,9% 40,8% 40,5% 40,5% 39,6%
Mix Megapol 17,7% 16,5% 18,9% 18,9% 19,0%
RIX FM 11,8% 11,9% 11,8% 11,7% 12,5%
NRJ 8,5% 8,6% 8,6% 9,0% 8,4%
Rockklassiker 3,1% 3,7% 4,0% 3,5% 3,5%
Share