IRM: Radioreklamen ned nästa år

Nedgången kommer att fortsätta för radioreklamen nästa år, enligt en ny prognos från Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM).

Radions andel av reklammarknaden kommer enligt IRM att gå ned från 2,3 till 2,2 procent. Samtidigt räknar IRM med att den totala reklamförsäljningen kommer att minska något (0,1 procent) till 28,092 miljarder kronor. I en tidigare prognos trodde IRM på en minskning med 1,6 procent nästa år. De medier som tar marknadsandelar blir TV och internet, medan de tryckta medierna fortsätter att tappa.

”Det mesta tyder på att 2010 blir ett ”mellanår” för reklammarknaden, men om samhällsekonomin förändras i snabbare takt än förväntat kommer detta att påverka företagens investeringar i marknadskommunikation” säger IRM-s VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share