IRM: Radioreklamen ned drygt 6 procent

Försäljningen av radioreklam minskade med drygt 6 procent under första kvartalet, enligt den senaste rapporten från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

”Detta var väntat då radion upplevde ett starkt första kvartal 2011 med över 18 procent tillväxt, vilket gör att jämförelsetalen blir höga” säger Tobias Hedström, som är analyschef på IRM.

Minskningen är inte lika dramatisk som i Mediebyråbarometern, som visade på en 22-procentig minskning av mediebyråernas förmedling av radioreklam under första kvartalet.

Trots att IRM trodde att den totala reklammarknaden skulle minska något under början av 2012 har det hittills inte skett. Reklammarknaden gick istället upp med 1,3 procent till 7,6 miljarder kronor under första kvartalet.

Bäst har det gått för mobilreklamen, som har tredubblats på ett år. Även internet fortsätter uppåt, med en tillväxt på drygt 12 procent. Däremot backade alla tryckta mediekategorier förutom bilagor i dagspress och oadresserad direktreklam.

Share