IRM: Radioreklamen ned 13 procent

Försäljningen av radioreklam gick ned 13 procent under andra kvartalet, enligt den senaste statistiken från IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik).

”Radio har hittills haft ett svagt år” konstaterar IRM-s VD Madeleine Thor.

Den totala reklammarknaden krympte 3,7 procent till 8,1 miljarder kronor. Därmed har reklammarknaden minskat i fem kvartal i rad.

”Vi ser trots allt en minskning av tappet på reklammarknaden under det andra kvartalet jämfört med årets första kvartal då investeringarna backade med nära 5 procent” säger Madeleine Thor.

Internet och mobilmarknadsföring ökade, trots minskningen i resten av reklammarknaden. Den mobila marknadsföringen mer än fördubblades (plus 126 procent) under kvartalet och översteg för första gången 200 miljoner för ett enskilt kvartal.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share