IRM: Poddreklam för 400 miljoner i år

Grafik: IAB Sverige.

Enligt statistik från IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) såldes det reklam i poddar för 282 miljoner kronor förra året. Det är en ökning med hela 59,6 procent sedan 2020.

Marknaden för reklam i ljudmedier (poddar och radio) omfattade förra året 1,3 miljarder kronor. Poddarna stod för 22 procent och radion för 78 procent.

I en prognos för 2022 skriver IRM att reklamen i poddar väntas öka med ytterligare 40 procent till 395 miljoner kronor. Det gör poddar till den snabbast växande mediekategorin. Samtidigt väntas poddarnas andel av reklamen i ljudmedier öka till 27 procent.

Siffrorna finns med i en kommande rapport som har tagits fram i samarbete mellan IAB Sverige och IRM. Den presenteras på IAB Sveriges seminarium om podcast och audio 11 maj.

”Vi ser att podcasts har kommit in med kraft på annonsmarknaden. Kategorin är intressant, den inkluderar allt ifrån helt nya aktörer som enbart satsar på detta, till mediehus som får ett tillfälle att utveckla sitt innehåll med en ny kanal. Vi kan konstatera att annonsörerna under de två senaste åren hittat till podcasts och att investeringarna ökat brant. Vi ser därför att det är viktigt att sätta strålkastare på kategorins utveckling. Podcasts har visat, och kommer att fortsätta att visa, en mycket hög tillväxttakt” säger Medeleine Thor, som är VD för IRM.

”Annonsering är avgörande för finansieringen av många poddar och det är glädjande att se att den här delen av branschen fortsätter att ta stora kliv framåt. Vi är mycket stolta över att vi i samarbete med IRM kan presentera nya siffror för reklaminvesteringar i podcast. Tillsammans med vår task force på området, ser vi att rapporten kan bidra med ytterligare ett steg i att fortsätta öka mognadsgraden på annonsmarknaden för podcastss. Nu fortsätter vi med stort intresse att bevaka och utveckla den här kategorin” säger IAB Sveriges VD Kenneth Danielsson.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share