IRM höjer prognosen

Reklammarknaden växer med 5 procent i år. Det tror Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) i en ny och mer optimistisk prognos.

Reklaminvesteringarna steg med 3,6 procent under första kvartalet och enligt IRM kommer ökningstakten för hela året bli 5 procent. I en tidigare prognos förutspådde IRM en nolltillväxt för 2010.

Bäst väntas det gå för TV, som får en ökning på 14 procent. Både TV- och internetannonseringen slår nya rekord om prognosen slår in. Men IRM nämner även radion, kvällspressen, gratistidningar, butiksmedier och bio som vinnare.

”Den rekyl som vi nu ser på reklammarknaden efter krisåret 2009 är tveklöst mer kraftfull än väntat, men det är också tydligt att Sveriges ekonomi vänt uppåt tidigare än någon kunnat ana” säger IRM-s VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

”Vi har en situation, där flera medier är fullbokade även över sommaren. Detta är mycket ovanligt och tyder på att efterfrågan inte kommer att minska förrän tidigast efter riksdagsvalet i septer” fortsätter han.

IRM presenterade idag även en första prognos för 2011. Enligt den kommer reklammarknaden att växa med 3,6 procent nästa år. Radion väntas ligga kvar på 2,3 procent av marknaden, vilket skulle motsvara drygt 700 miljoner kronor i reklamintäkter.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share