Iheart och Global i samarbete om poddar

Foto: Iheart och Global.

Iheart och Global, som är störst på kommersiella ljudmedier i USA respektive Storbritannien, inleder ett samarbete kring poddar.

Det nya fleråriga avtalet, som beskrivs som exklusivt, innebär att de två bolagen licensierar, distribuerar och representerar varandras poddar på sina hemmamarknader. Poddarna ska distribueras via Global Player och Ihearts app och reklamen säljas av Globals plattform DAX och Ihearts säljorganisation. DAX når 130 miljoner lyssnare och finns förutom i Storbritannien även på Irland och i Europa, USA och Kanada.

Iheart är den största poddutgivaren i USA med drygt 800 titlar och enligt statistik från Podtrac är bolagen även störst internationellt. Bland de mest kända titlarna finns The Girlfiends, Fake Doctor, Real Friends, The Ron Burgundy Podcast, Revisionist History och Stuff You Should Know.

Global har nått framgång i Storbritannien med nyhetspodden The News AgentMy Therapist Ghosted Me, Filthy Ritual och Shaun Keaveny’s Daily Grind. Vid sidan av radio- och poddverksamheten är Global det största bolaget för utomhusreklam i Storbritannien. Global äger 15 procent av aktierna i Iheart.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share