Nomineringarna till reklambranschens prisutdelning Guldägget presenterades under torsdagkvällen.
Produktionsbolaget Flickorna Larsson ligger bakom tre av de sex nominerade bidragen i radiokategorin. DDB Stockholm är den mest framgångsrika reklambyrån med två bidrag.
Dessutom fick både Sveriges Radio och Radiotjänst nomineringar till årets tävling. SR finns med i mediakategorin för kampanjen Podradio, som lät stockholmarna testa poddradio medan de pendlade. Kampanjen gjordes i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors och produktionsbolaget Rebenga.
I eventkategorin uppmärksammas Radiotjänst för kampanjen Sveriges största flashmob, som innebar att 645 körmedlemmar dök upp på fyra platser i Stockholm. Radiotjänsts webbapplikation Hjälten, som gjordes av DraftFCB och Callboy/Stopp, är nominerad i kategorin ”interaktivt sajter”.
Här är alla radiobidragen. De finns tillgängliga här:
Riksgälden: Dåliga förlorare – Telefonsvararen, Storåkers McCann (byrå), Callboy (produktionsbolag).
Volkswagen Group Sverige: Passat Eco Fuel – Kören, DDB Stockholm (byrå), Flickorna Larsson (produktionsbolag).
Försvarsmakten: Rekrytering 2009, DDB Stockholm (byrå), Flickorna Larsson (produktionsbolag).
SAS Sverige: Spotify – Ta hand om din tid, CP+B Europe (byrå), Sensaytion (produktionsbolag).
Svenska McDonald’s: Top Secret, OMD Sweden (byrå), Flickorna Larsson (produktionsbolag).
Kia Motors: Värmlänningen, Berntzon Bylund (byrå), Delorean (produktionsbolag).