Fransk kampanj: ”J'aime la radio”

De stora kommersiella radiobolagen i Frankrike har bildat en ny branschorganisation, skriver Radioactu.com.

Bureau de la Radio ska arbeta för att stärka radiomediet och bedriva lobbyverksamhet mot politiker och myndigheter.

Bland annat ska organisationen arbeta för att lätta på begränsningarna av medieägandet. Med det nuvarande systemet får ett radiobolags stationer ha en sammanlagd teknisk räckvidd på högst 150 miljoner personer.

Under fredagen är det premiär för Bureau de la Radios första radiokampanj, som sänds av tolv nationella stationer. I kampanjen ”J’aime la radio” (”Jag älskar radio”) berättar olika personer om varför de älskar radio.

I organisationen finns RTL, Lagardère, NRJ och Next Radio TV, som sammanlagt står för 90 procent av reklamradiomarknaden i Frankrike. Däremot är inte Skyrock medlem. Ordförande blir Michel Cacouault, som fram till 2005 var chef för RTL-s säljbolag IP France.

bureau_de_la_radio_380jpg
Jean-Paul Baudecroux (NRJ Group), Alain Weill (Next Radio TV), Alexandre Bompard (Lagardère), Axel Duroux (RTL) och Michel Cacouault (Bureau de la Radio).

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share