I våras blev public service-kanalen France Inter för första gången någonsin Frankrikes största radiokanal. France Inter behåller förstaplatsen i mätningen som presenteras idag och som gjordes under andra kvartalet. Den dagliga räckvidden för France Inter är 11,6 procent – 0,9 procentenhet mer än för ett år sedan. France Inter har även det största morgonprogrammet i fransk radio.
RTL, som förlorade ledningen i förra mätningen, backar något till 11,2 procent. Kanalen kan dock hävda att den tagit tillbaka förstaplatsen, eftersom RTL har flest lyssnartimmar. Efter en stark uppgång förra året, minskar RMC till 7,1 procent. Samtidigt fortsätter krisen för Europe 1, som går ned till bara 5,0 procent i daglig räckvidd. France Inter, RTL, Europe 1 och RMC är alla ”generella” kanaler med ett brett utbud av tal och musik.
Bland musikstationerna är NRJ fortfarande klart störst, med en daglig räckvidd på 9,8 procent. Det är 0,4 procentenhet mindre än för ett år sedan, men 0,3 mer än i förra mätningen. Urban-stationen Skyrock är tvåa med 6,4 procent och NRJ-ägda oldieskanalen Nostalgie trea med 6,0 procent.
Till de stora kanalerna hör även nyhetsinriktade France Info, med en daglig räckvidd på 8,1 procent.