Fortsatt nedgång för radiolyssnandet

Grafik: Kantar.

Radions dagliga räckvidd minskade med 0,8 procentenhet till 60,9 procent förra året. Det visar årsstatistiken från Kantar Sifos radiopanel. Lyssnartiden per person (både lyssnare och icke-lyssnare) och dag minskade från 74,2 minuter 2023 till 72,6 minuter 2024.

Nedgången i räckvidd drabbade den kommersiella radion, som gick ned 1,4 procentenheter till 26,6 procent, medan lyssnandet på Sveriges Radio ökade med en tiondel till 47,2 procent. Bauer Medias dagliga räckvidd gick ned med 0,9 till 18 procent och Viaplay Radios räckvidd med 1,3 till 14,1 procent.

Tre av fyra SR-kanaler ökade sin räckvidd något. P2 ökade med 0,2 till 1,8, P3 med 0,3 till 9,1 och P4 med 0,2 till 33,3. Däremot tappade P1 med 0,4 till 15,2 procent. Alla kommersiella stationer förlorade lyssning eller låg kvar på samma nivå som 2023. Mix Megapol och Rix FM hamnar på samma siffra – 8,6 procent – efter att ha gått ned med 0,7 respektive 1,0 procentenhet.

På veckonivå var nedgången i räckvidden 0,7 procentenhet till 85,7 procent. Den kommersiella radion gick ned med 1,9 procentenheter till 57,4 procent och SR med en tiondel till 71,8 procent.

Sveriges Radio ökade sin marknadsandel från 77,3 till 78,2 procent samtidigt som den kommersiella radions andel minskade från 22,7 till 21,8 procent av den lyssnade tiden. P4 står återigen ensamt för hälften av lyssnandet med en marknadsandel på 50,6 procent, vilket är 0,9 procentenhet än under 2023. Även när det gäller marknadsandel är Mix Megapol och Rix FM jämstarka med 5,2 procent var.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share