Förmedlade radioreklamen ned 19 procent

per_rosvall2_hiDen mediebyråförmedlade försäljningen av radioreklam har minskat med 19 procent under årets första kvartal. Det visar Mediebarometern från Sveriges Mediebyråer.

Totalt har den förmedlade reklamen i alla medier gått ned med 18 procent, vilket innebär att radions nedgång är i nivå med andra medier. Sämst går det för kvällspress och fackpress, som går ned med 40 procent. Även dagspress storstad (minus 25 procent), populärpress (24 procent) och internet (minus 20 procent) går sämre än reklamradion.

För mars månad är radions nedgång 11 procent. Bara dagspress landsort och utomhusreklamen klarade sig bättre än radion under mars.

Jämfört med 2007 är nedgången för den förmedlade reklamen dock betydligt mindre, bara 3,5 procent.

”Det visar att vi inte ligger på extremt låga nivåer, utan att det fortfarande är betydande volymer som investeras genom våra medlemmar. Snarare var 2008 ett extremt starkt år. Under 2007 var tongångarna långt mer positiva, så till viss del handlar det om förväntningar, snarare än rekordlåga investeringar när man ser mer krasst till de data vi presenterar” säger Sveriges Mediebyråers VD Per Rosvall i ett pressmeddelande.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share