Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 74,6 miljoner kronor under maj. Det är 17,7 mindre än i maj 2022 men fortfarande en av de högsta siffrorna någonsin.
”Även massmedier som har rönt framgång under året tappade i maj: radio med 17 ,7 procent, utomhus/rafikreklam med 11,5 procent. Dock är jämförelsetalen för de båda kategorierna mycket starka från 2022 – i själva verket är noteringarna för maj 2023 några av de starkast uppmätta sedan mätningarna startade för radio och utomhus/trafikreklam” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear, i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.
Den totala marknaden gick ned med 8 procent i maj och för året är nedgången 5,9 procent. Radioreklamen har dock ökat med 2,5 procent under årets första fem månader. Bara tre andra medier har positiva siffror för 2023: dagspress kväll (+2,3), utomhus (+12,0) och bio (+29,4).