
Viaplay Groups rörelseresultat för förra året blev en förlust på 558 miljoner kronor. Det är en stor förbättring sedan 2023, då det blev en förlust på 10,3 miljarder. Omsättningen gick ned 77 miljoner till 18,49 miljarder kronor.
För fjärde kvartalet redovisas ett rörelseresultat på minus 92 miljoner kronor, ned från 2,863 miljarder för fjärde kvartalet 2023.
”Vårt resultat för det fjärde kvartalet och helåret är i linje med vår guidning och vi upprepar målen för 2025. Målsättningarna om en årliga försäljningstillväxt inom ett lågt till medelhögt ensiffrigt procentinvervall och positivt fritt kassaflöde för kärnverksamheten speglar vårt fortsatta fokus på att öka effektiviteten, maximera avkastningen på våra investeringar, motverka värdeförluster och bibehålla en strikt kostnadskontroll. Vi har gjort framsteg under 2024, och mycket återstår att göra när vi fortsätter arbetet med att transformera Viaplay Group till ett starkt och hållbart företag till förmån för alla våra intressenter” skriver Viaplay Groups VD Jørgen Madsen Lindemann i kvartalsrapporten.
Reklamförsäljningen, som står för 22 procent av intäkterna, gick ned med 3 procent under fjärde kvartalet. Men radion ökade sin försäljning.
”Koncernens reklamförsäljning minskade med 3 procent på organisk basis jämfört med föregående år, då tillväxten inom radio- och digitalreklam inte fullt ut kunde kompensera för den strukturella nedgången i linjär TV-reklam” skriver Viaplay Group.
Koncernen redovisar inte separata siffror för radioverksamheten men i kvartalsrapporten skriver bolaget att ”Koncernens andel av målgruppen för radio minskade i Norge och ökade i Sverige, medan radioreklammarknaden uppskattas ha vuxit i båda länderna”.