Radioplayer presenterade en lång rad lanseringar på Radiodays Europe i München. Nya varsioner av bolagets appar för bilar, mobiler och TV-apparater har bland annat en ”sömlös” synkfunktion så att det går att börja lyssna på en apparat och fortsätta på en annan. Det blir också en helt ny app för Apple Vision Pro, en integration av Radioplayer i Google Assistant och ett samarbete med det kinesiska elbilstillverkaren NIO.
”Den här produktlanseringen är en betydande milstolpe för Radioplayer och hela radiobranschen. Vi vill driva innovation och flytta gränserna för vad som är möjligt när det gäller teknik för radio. Vårt mål är att skapa produkter som inte bara möter nya behov hos lyssnarna utan också ger radiobolag, biltillverkare och teknikjättar möjlighet att leverera exceptionella radioupplevelser” säger Radioplayers VD Yann Legarson.
”Radioplayer ägs av radiobolagen. Det är svårt för en liten radiostation att komma överens med ett stort techbolag. Radioplayer finns här för att hjälpa radiobranschen” säger Yann Legarson.
De nya versionerna av Radioplayers appar, som lanseras på 22 marknader den här veckan, innehåller bland annat en ”sömlös” synkfunktion och ett nytt gränssnitt.
”Med intuitiv design och förbättrade funktioner kan lyssnarna förvänta sig en sömlös och engagerande interaktion med Radioplayers tjänster. Föreställ dig: du börjar lyssna i din bil, fortsätter sömlöst i telefonen och avslutar hemma på din TV. Det är lite magiskt” säger Ole Jørgen Torvmark, som är produktchef på Radioplayer.
Radioplayer har även utvecklat en app för Apples headset Apple Vision Pro, som konferensbesökarna kunde testa i Radioplayers monter.
En annan sak som visades upp var en protoyp för att mäta lyssningen i Radioplayer-anslutna produkter. Tekniken gör det möjligt att i framtiden inte bara mäta internetlyssning utan även den lyssning som sker via DAB+ och FM. En annan vidareutveckling av Radioplayer-plattformen är en AI-baserad musikigenkännings-funktion som kan användas när en radiostation inte levererar data om musuiktitlarna som spelas.
Ett samarbete med Google om integrering mellan Radioplayer och Google Assistant annonserades också. Det kommer att bli verklighet inom de närmaste månaderna och omfattar totalt 6 000 radiostationer.
”Vi är glada att tillsammans med Radioplayer kunna skapa en helt ny nivå av innovation i radiolandskapet. Med integrationen av Radioplayer i Google Assistent kan användarna enkelt lyssna på sina favoritstationer och njuta av en personligt anpassad lyssning” säger Greg Marchetau från Google.
Redan nu finns fem miljoner bilar i Europa med Radioplayers lösning för hybridradio – alltså mottagare som kan ta emot radio via FM, DAB+ och internet. Bland annat samarbetar Radioplayer med Volkswagen-koncernen, vars mjukvarubolag Cariad nyligen presenterade en ny underhållningsplattform som använder Radioplayer för ljudinnehåll. Den nya plattformen visades i Radioplayers monter och lanseras först för Audi men kommer till de andra varumärkena inom Volkswagen under det närmaste året.
Radioplayer senaste samarbetspartner inom bilbranschen är den kinesiska elbilstillverkaren NIO.
”NIO vill ge användarna en personligt anpassad och sömlös upplevelse och vårt samarbete med Radioplayer gör att vi kan åstadkomma det genom att dra nytta av radions fortsatta popularitet” säger Sebastian Salera, som är ansvarig för ”product experience” på NIO.