Finsk reklamradio trotsar reklamras

radiomediaDen finska reklamradion fortsätter att öka sin försäljning, trots en vikande reklammarknad. Det visar statistik för förra året och årets första kvartal.

Under förra året växte reklammarknaden med 1,7 procent i Finland. Men reklamradion ökade sin försäljning med hela 7,4 procent till en ny rekordnivå.

Utvecklingen fortsatte under första kvartalet i år. Radion gick upp med 5,3 procent, medan den totala reklammarknaden rasade – under februari med mer än en femtedel.

”Jag ser en positiv framtid för radion. Allt arbete vi har lagt ned och de idéer som vi började utveckla före krisen ger nu effekt” säger Stefan Möller, som är VD på branschorganisationen Radiomedia.

Nyligen fick branschorganisationen ett pris från mätföretaget TNS-Gallup, som uppmärksammade branschens framgångsrika marknadsföring av radion som reklammedium.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share