Upp till 375 anställda försvinner från Finlands public service-bolag Yle som en del av ett sparpaket på 50 miljoner euro under de närmaste tre åren. Det meddelade VD:n Merja Ylä-Anttila idag.
Paketet är en följd av att politikerna stoppar indexjusteringen av anslaget till Yle och att momsen som Yle betalar höjs från 10 till 14 procent. De båda ändringarna innebär att finansieringen minskar med cirka 19 miljoner euro per år.
”Vi planerar en förändring som skapar förutsättningar för Yles framtida utveckling och bevarar vår starka public service-grund, även om finansieringen minskar i enlighet med den parlamentariska arbetsgruppens beslut” säger Merja Ylä-Anttila.
Yle har idag 1 798 anställda och om så många som 375 sägs upp innebär det att en femtedel av personalstyrkan tas bort. På avdelningen Svenska Yle, som producerar radio och TV på svenska, tas upp till 25 tjänster bort.
”Det är mycket beklagligt att det också kan bli personalminskningar. Behovet av att anpassa finansieringen är så stort att vi står inför mycket svåra beslut. Vi stöder personalen och teamen på bästa möjliga sätt i förändringen. Det är viktigt att vi har kunnig personal och tillräcklig kompetens för att verkställa vårt uppdrag” säger Merja Ylä-Anttila.
Yle har som mål att spara mer i organisations- och ledningsstrukturer än i innehåll och programutbud. Det sker bland annat genom att dra ner på kostnader för fastigheter och genom att automatisera mer med AI. Utveckling av digitala tjänster kommer att prioriteras trots sparkravet och dessutom ska pålitlig information, säkerhet och försörjningsbredskap tryggas.
”Vi planerar att minska på organisationen, med målet att effektivisera. Vi investerar mer sparsamt, minskar på fastigheter och automatiserar också verksamhet genom artificiell intelligens. Vi skär ner på utgifter i hela organisationen. Antalet TV- och radiokanaler hålls tills vidare på samma nivå, men det är trots detta oundvikligt att inbesparingar i den här storleksklassen inte skulle synas i innehållsutbudet. Sparprogrammet kommer att ha effekter på Yles utbud, på alla plattformar” säger Merja Ylä-Anttila.