Den kommersiella radion i Finland slog försäljningsrekord under sommaren.
Juni blev ”alla tiders bästa radiomånad” med en tillväxt på 17 procent och reklaminvesteringar i radion på 7,2 miljoner euro. Det är första gången som det har sålts radioreklam för mer än 7 miljoner euro under en månad. I juli ökade försäljningen av radioreklam med 6,6 procent till 6,3 miljoner på en reklammarknad som växte med 1,2 procent.
Under andra kvartalet hade reklamradion en försäljningstillväxt på 10,6 procent, vilket gjorde radion till det snabbast växande mediet före utomhus (9,8 procent) och biografreklam (9,4) på en reklammarknad som krympte med 2,5 procent. Radions andel av reklammarknaden steg till 7 procent under kvartalet, vilket gör radion till det fjärde största reklammediet i Finland efter dagspress, online och TV.
De fem största annonsörerna i rado var Vaikkaus (lotteri), Tokmanni (varuhuskedja), DNA (teleoperatör), Lidl (matbutik) och ST1 Energy.