Europe 1 går tillbaka till rötterna

activites_active5_09Den franska reklamradiostationen Europe 1 skrotar sitt renodlade talradioformat och börjar sända musik och underhållning.

Sedan 1997 har Europe 1 varit en ren talstation, med inriktning på nyheter, sport och lyssnarkontakter. Men nu breddas stationen med plats även för bland annat musik, tävlingar och underhållningsprogram. Europe 1 blir därmed återigen en ”radio généraliste”, som det brett inriktade formatet kallas på franska. Konkurrenter är främst RTL Groups marknadsledande RTL och public service-kanalen France Inter.

”Bred radio behöver inte vara utslätad och tråkig. Jag är övertygad om att det vinnande formatet för Europe 1 är att återvända till stationens rötter” säger VD-n Alexandre Bompard till dagstidningen Libération.

Flera gamla Europe 1-profiler dyker upp i Le débat des grandes voix på lördagar, då även musiktopplistan Le Top 50 gör comeback. En annan nyhet är kulturprogrammet Studio Europe 1 på vardagkvällar.

Alexandre Bompard har som målsättning att Europe 1 ska gå med vinst i år och att mellan 15 och 20 procent av omsättningen ska komma från annat än radio. Det ska ske bland annat genom att utnyttja stationens varumärken i andra sammanhang.

Europe 1 startades redan 1955, med studio i Paris och sändare i tyska Saarland. Tillsammans med RTL i Luxemburg och Radio Monte-Carlo i Monaco var Europe 1 en av de ”perifera stationer” som dominerade radiolyssnandet i Frankrike fram till 80-talet. Sedan 1986 ägs Europe 1 av Lagardère-koncernen.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share