Eurobest-guld till svensk ljudkampanj på Spotify

Foto: Visit Sweden.

En ljudkampanj för Visit Sweden har vunnit guldpriset i radio- och ljudkategorin i reklamtävlingen Eurobest.

Spellbound by Sweden gjordes av Prime Weber Shandwick och har tidigare vunnit ett silverägg på Guldägget-galan och två priser på Webby Awards, liksom flera andra internationella priser.

Kampanjen bygger på den specialskrivna ljudnovellen Kiln av författaren John Ajvide Lindqvist om sagoväsen från svensk folktro. Vid lanseringen i september förra året var novellen geobegränsad så att den endast kunde lyssnas på via Spotify när man befann sig i den svenska naturen. I maj återlanserades kampanjen så att den går att lyssna på globalt i versioner på engelska, tyska och franska. Visit Swedens kampanj genomfördes i Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och USA.

”Vår i turismsammanhang rätt annorlunda film och kampanj har visat sig göra precis det vi förväntade – den har ökat intresset för turistlandet Sverige” sade Nils Persson, som är marknads- och varumärkeschef på Visit Sweden, när kampanjen återlanserades i våras.

Juryn för print- och ljudkategorierna leds av Adrian Botan från McCann Europe och en av medlemmarna är Daga Simonsson, som är copywriter på svenska Forsman & Bodenfors.

Eurobest-priserna delas ut i en webbsändning på onsdag 12.00.

Lyssna på Kiln här.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share