Ett stort antal poddar ansluts till Podspace annonsnätverk

Carl Fridsjö. Foto: Podspace.

Poddar från Perfect Day Media, Make Sense Media, Novel Studios, Dobb 2.0, Kvartal och NTM ansluts till Podspace Ads – det annonsnätverk som Podspace skapade våren 2023.

Från Perfect Day Media tillkommer exempelvis When We Were Kings, Det skaver, Fredagspodden, Gynning & Berg samt Surret, men däremot inte de två största titlarna Alex & Sigge och Ursäkta. Filip och Fredrik och This is 40! från Make Sense Media ansluts också. Det gär även poddarna från Novel Studios Förhörsrummet och Pojkmottagningen, som går över från Acast.

Sportinriktade Dobb 2.0 väljer att byta från Podplay till Podspace med titlar som Fotbollsmorgon, Eurotalk, 08 Fotboll, FPL Sverige och Big 6. Dessutom flyttas Kvartal från Acast till Podspace. Slutligen sluter även dagstidningsförlaget NTM ett avtal med Podspace.

Filip och Fredrik, Fotbollsmorgon, Gynning & Berg och Fredagspodden är bara några exempel på fantastiska nytillskott som numera ingår i Podspace annonsnätverk för spots. Det är starka titlar och målgrupper som vi är oerhört stolta över att samarbeta med. För publicisterna och kreatörerna blir Podspace annonsnätverk ett fint komplement till den egna försäljning som man redan bedriver och vi har märkt ett stort intresse från både gamla och nya partners i att ansluta” säger Carl Fridsjö, som är VD för Podspace.

Sedan förra sommaren använder alla varumärken inom Bonnier News Podspace. Där ingår bland annat poddarna DN Spotlight, Expressen Krimrummet och Di Morgonkoll.

Den tekniska medieräckvidden för Podspace ökade med 21 procent förra året, vilket innebär den största tillväxten bland de fyra plattformar som inkluderas i Poddindex. Med de nytillkomna titlarna blir Podspace enligt bolaget självt näst störst på marknaden – både som distributör och räknat i annonsräckvidd.

”Vi märker att många köpande kunder och mediebyråer, framförallt framåt slutet av 2023, förstått storleken på annonsnätverket och vilka fina resultat vi kan leverera. Då blir vi plötsligt en naturlig del av mediemixen för kundernas ljudkampanjer, och det är så klart väldigt roligt. Det har på senare tid pratats om en ”podcastbubbla”, men faktum är att poddmarknaden överlag fortsätter att växa snabbt och Podspace växer snabbare än marknaden” säger Lukas Boo, som är försäljningsdirektör på Podspace och ansvarig för annonsnätverket.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share