LYSSNA DIREKT:  Sveriges Radio P1 ¦ P2 ¦ P3 ¦ P4 ¦ P4 Plus ¦ Din Gata ¦ P6 ¦ P2 Musik ¦ Radioapans knattekanal ¦ SR Sápmi ¦ SR Sisuradio ¦ P4 Blekinge ¦ P4 Dalarna ¦ P4 Gotland ¦ P4 Gävleborg ¦ P4 Göteborg ¦ P4 Halland ¦ P4 Jämtland ¦ P4 Jönköping ¦ P4 Kalmar ¦ P4 Kristianstad ¦ P4 Kronoberg ¦ P4 Malmöhus ¦ P4 Norrbotten ¦ P4 Sjuhärad ¦ P4 Skaraborg ¦ P4 Stockholm ¦ P4 Sörmland ¦ P4 Uppland ¦ P4 Värmland ¦ P4 Väst ¦ P4 Västerbotten ¦ P4 Västernorrland ¦ P4 Västmanland ¦ P4 Örebro ¦ P4 Östergötland ¦ NENT Rix FM ¦ Star FM ¦ Bandit Rock ¦ Lugna Favoriter ¦ Power Hit Radio ¦ Bauer Media Group Mix Megapol ¦ Svensk Pop ¦ Lugna Klassiker ¦ Mix Megapol Göteborg ¦ NRJ ¦ Rockklassiker ¦ The Voice ¦ Radio 107.5 ¦ Vinyl FM ¦ Kommersiell radio Retro FM (Malmö) ¦ Närradio Dixie Radio (Stockholm) ¦ Fun Radio (Malmö) ¦ Guldkanalen (Helsingborg) ¦ Guldkanalen (Malmö) ¦ Hit City (Landskrona) ¦ Karlstads Nya Radio ¦ Pop & Rock (Vännäs, Lycksele, Uppsala) ¦ Radio Active (Ystad) ¦ Radio Prime (Strömstad) ¦ Radio Siljan (Mora) ¦ Radio Viking (Ekerö) ¦ Rocket 95.3 (Stockholm) ¦ Skärgårdsradion (Värmdö) ¦ Sveriges Kristna Radio (Stockholm, Södertälje, Kristianstad) ¦ Studentradio Pite FM ¦ Radio AF (Lund) ¦ Radio Båstad ¦ Studentradion 98,9 i Uppsala ¦ Webbradio BPM Malmö ¦ Country Rocks ¦ Dansbandsdax ¦ Dansbandskanalen ¦ Distfm.se ¦ Guldkanalen 60-tal ¦ Guldkanalen 70-tal ¦ Guldkanalen 80-tal ¦ Guldkanalen 90-tal ¦ Kanal Rewind ¦ Radio 50 Plus ¦

Ekots morgonpublik har vuxit 20 procent

I mars gjorde SR om Ekots morgonsändningar i P4. Det har gjort att lyssnandet på Ekot ökat med 300 000 eller 20 procent på morgonen.

”300 000 är en fantastisk ökning som bara är möjlig i Sveriges största radiokanal. De som ska uppmärksammas mest är de medarbetare på Ekot och P4 som jobbat så hårt på morgnarna senaste tiden för att det ska låta så bra som det gör” skriver Eko-chefen Olle Zachrison och biträdande programdirektören Michael Österlund på Sveriges Radio-bloggen.

Målet med förändringarna i mars var att fler skulle lyssna på Ekot och att avbrotten för nationellt material skulle kortas. Resultatet blev att publiken för Ekot växte från 1,4 till 1,7 miljoner. Dessutom steg lyssnandet på Radiosporten från 1,3 till 1,4 miljoner.

”Förklaringarna till den större publiken beror för Ekots del på det faktum att en totala nyhetstiden är längre och att Ekots nya sändning på en minut strax före de lokala nyheterna på halvslag når många lyssnare som inte lyssnar vid helslag. För Radiosportens del förklaras den ökade publiken med att sändningarna inte inleds direkt efter Ekot då lyssnandet är lägre, utan i det lokala flödet. Sporten har fler lyssnare trots att antalet sändningsminuter är färre” skriver Olle Zachrison och Michael Österlund.

REKLAMSTATISTIK

-19,2 %

Mediebyråbarometern, februari 2020

RADIOJOBB

KALENDER

2-3 sep Radiodays Asia, Kuala Lumpur.
17 sep Radio- och poddagen 2020, Stockholm.
26 okt Podcast Day, London.
29-30 okt Radiodager, Oslo.
13-15 dec Radiodays Europe, Lissabon.