Ekot och flera SR-kanaler får nya logotyper

Ekot_srgb_1500x1500px

Ekot har fått en ny logotyp, som bland annat ska fungera bättre i sociala medier. Även Sveriges Radio-kanalerna P5 STHLM, Radio Sweden, Sisuradio och Sameradion har fått ett nytt utseende. Inom kort får Barnradion och Radiosporten nya grafiska utseenden.

Den nya grafiken har tagits fram av Johan Ljungström, som är varumärkesansvarig på Sveriges Radios kommunikationsavdelning, i samarbete med SR-avdelningen Digitala medier.

”Vårt material når alltfler på digitala och sociala digitala plattformar. Därför är det viktigt att publiken snabbt kan se vem som är avsändare. Grafiken måste också fungera bra i små format och vara så läsbar som möjligt i en mobiltelefon. Sveriges Radio-logotypen finns alltid med som garant. Så tydlighet, trovärdighet och digitalt fokus har varit ledord i arbetet” säger Johan Ljungström.

SisuRadio_srgb_1500x1500px RadioSweden_srgb_1500x1500px P5_srgb_1500x1500px

Gemensamt är att SR-s hustypsnitt Avenir används för själva kanal- eller redaktionsnamnet. P5-delen i P5 STHLM har fått samma stil som huvudkanalerna P1-P4 med inspiration från Karl-Erik Forsbergs SR-märke från 1957. P5 har dessutom numera en egen röd färg, precis som P1 använder blå, P2 orange, P3 grön och P4 lila. I Ekots fall har en punkt lagts till i namnet, som är i vitt på blå bakgrund.

2010 införde Sveriges Radio nya logotyper för de fyra huvudkanalerna och en ny logotyp för Sveriges Radio med Karl-Erik Forsbergs SR-märke som utgångspunkt.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share