Diamant Salihus Tills alla dör släpps som poddbok

Amanda Schulman (Perfect Day) och journalisten Diamant Salihu. Foto: Ivan Nunez.

SVT-journalisten Diamant Salihus uppmärksammade reportagebok Tills alla dör, som handlar om gängkonflikten vid Järvafältet och har sålt i mer än 150 000 exemplar, ges ut som en dramatiserad poddbok. Det sker som ett samarbete mellan poddbolaget Perfect Day och bokförlaget Mondial.

Sju avsnitt släpps idag på alla stora streamingplattformar. Poddversionen är en kondenserad version av originalmanuset och är ungefär hälften så lång med tillagd musik, riktiga nyhetsklipp och ljudeffekter. Författaren hoppas med det nya formatet, som utvecklats av Perfect Day och Mondial, kunna nå nya målgrupper.

”För mig har en stor drivkraft hela tiden varit att bidra till en djupare inblick i konflikterna och insikter om de människoöden och livsberättelser som ligger i botten för problematiken. Att kunna pröva nya berättarformer som kanske lockar anddra än de som redan har läst eller lyssnat på boken känns verkligen bra” säger Diamant Salihu, som förra veckan sände Sommar i P1.

Att göra en poddbok av Tills alla dör var en idé från Perfect Days kreativa chef Amanda Schulman.

”Precis som många andra blev jag helt tagen av Diamants bok när jag läste den. Den innehåller så många lager och är otroligt skickligt berättad. Jag ringde upp honom och föreslog att vi skulle göra en poddbok. I korsningen mellan podcast, litteratur och musik uppstår nya format som på många sätt är överlägsna de gamla indelningarna av innehåll i traditionella fack. Sommaren är ett bra tidsfönster för att lansera nya kreativa projekt. Lyssnarna är aktiva och öppna för nya intryck, samtidigt som få andra lanseringar görs” säger Amanda Schulman.

Arbetsgruppen för poddboksversionen av Tills alla dör har bestått av Amanda Schulman (kreativ chef, Perfect Day), Johan Dahlberg (producent, Perfect Day), Josefine Brink (head of content production, Perfect Day), Emma Ulvaeus (marknadsföring/förläggare, Mondial), Simon Brouwers (förläggare, Mondial), Maja Granberg (marketing director, Pophouse), Maria Elmqvist (sociala medier-ansvarig, Pophouse) och Sofia Alm (PR, Pophouse).

Share