I mars fick Radio- och TV-verket i uppdrag av regeringen att undersöka intresset för att sända reklamradio i nya sändningsområden. Radio- och TV-verket presenterade idag en lista på vilka som skickat in intresseanmälningar.
Följande 16 företag, personer och organisationer finns med i listan:
– Ystads Allehanda (Sydöstra Skåne)
– DB media (Östra Skåne)
– Anders Holmqvist (Landskrona)
– Casterplay (Höör, Hörby, Eslöv)
– Uddevalla Media (Dalsland, Bohuslän och Älvsborg i olika kombinationer)
– Radio Prime (primärt Strömstad, Tanum, men även Bengtsfors, Sotenäs och Munkedal)
– Profatus (Småland-Östergötland, Dalsland-Värmland-Örebro-Dalarna och Värmland)
– Karlstads Nya Radio 92,2 (Värmland/Karlstad)
– Media City i Värmland (Östra Värmland)
– Siljan Broadcast (Norra Dalarna)
– Radio Övik (Ångermanland)
– Optiomedia i Norr (Örnsköldsvik)
– Gagarin Miljkovich (Bromma-Hässelby-Vällingby)
– NNIS – Nätverket Närradio i Sverige (lokala intresseområden till exempel Rinkeby-Kista)
– Broadcast Invest (diverse områden inklusive samtliga befintliga sändningsområden)
– RAB – Radiobranschen (”enbart intressanta områden som ytterligare tillstånd i befintliga koncessionsområden eller utökning av befintliga koncessionsområden”)
Radio- och TV-verket kommer nu att tillsammans med Post- och telestyrelsen undersöka vilka nya sändningsområden som går att ordna tekniskt. Uppdraget ska redovisas till regeringen senaste den 31 augusti 2010.