De är klara för Guldörat

Talarna på Guldörat 2024.

Idag presenterades programmet för branschdagen Guldörat, som arrangeras på Dramaten i Stockholm 22 oktober under ledning av Annika Lantz.

Bland annat blir det programpunkter om framtiden för den linjära radion och ljudtrender från hela världen.

Bauer lyckades i Storbritannien locka över miljoner lyssnare till Greatest Hits Radio genom att rekrytera BBC-programledaren Ken Bruce, som finns på plats i Stockholm. Den lokala ljudjournalistiken tas också upp med medverkan av namn från BBC, Bonnier News och Sveriges Radio. James Cridland gör en genomgång av AI-verktyg för ljudproduktion, medan Jacqueline Bierhorst från World DAB sammanfattar läget för radion i världen.

Sonia Hussain, som är global innehållsstrateg på Spotify, visar vilka poddformat som går bäst just nu på olika marknader och Peter Niegel, som är chef för Radiodays Europe, ger en inblick i hur radio- och poddmarknaderna utvecklas globalt.

Det blir även en diskussion om hur Sverige ska behålla sin ledande position inom poddvärlden med chefer från Spotify, Storytel, Acast, Pod X och Sveriges Radio. I den återkommande debatten mellan radiocheferna från Sveriges Radio, Bauer Media och Viaplay tas framtiden för svensk radio upp. Marianna Spring, som är BBC:s specialist på desinformation och korrespondent för sociala medier, berättar om sina dokumentära poddserier om näthat, konspirationsteorier och falska fakta. Joeri van Breukelen från nederländska Q Music ger sina tips om hur man involverar lyssnare med hjälp av evenemang, sociala medier, i sändning och på nätet.

Humortrion I Just Want to Be Cool intervjuas av Rix FM:s Robin Calmegård, medan Jonas Nilsson, Pernilla Månsson Colt och Bollnäs-Martin talar med Ola Lustig om hur det är att sända morgonradio. 

Det kommersiella spåret har i år fått namnet Power of Sound, med inslag om att använda ljud i varumärkesstrategi och presentationer av minnesvärda ljudkampanjer från det senaste året. James Cridland går igenom de senaste podd- och radiotrenderna och Sheng Song från nederländska Ster ger rön om att sticka ut i bruset med ljudmarknadsföring.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share