Dansbandskanalen testar bildtjänst

Dansbandskanalen är först i Norden med att använda en bildtjänst som gör att lyssnarna kan interagera med digitala radioapparater via MMS.

Tjänsten har utvecklats som ett samarbete mellan Dansbandskanalens ägare DB Media och Teracom. Lyssnare kan visa upp sina egna bilder i digitalradion genom att skicka ett MMS från sin mobil till ett särskilt telefonnummer.

”Vi har idag över 3 000 fans som via Facebook interagerar och följer våra sändningar från Sveriges alla dansbandslokaler. Med den nya applikationen ser vi en kommersiell möjlighet att låta våra lyssnare skicka bilder på sig själva, var sig de är på plats i lokalen eller hemma framför radion” säger Robin Calmegård, som är producent för Dansbandskanalen på DB Media.

Bildapplikationen är en del av digitalradiopiloten som Teracom just nu genomför i Stockholm, Uppsala och Gävle.

”Det är nyttigt för oss att dra erfarenheter av den nya tekniken och de möjligheter som den ger. Att tillföra bilder till radion och låta lyssnarna interagera är en av många fördelar med digitalradion” säger Per Borgå, som är produktchef på Teracom.

Sedan tidigare används bildspel i digitalradion i bland annat Schweiz, Australien, Italien och Storbritannien.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share