Dansk Oplagskontrol släppte idag den årliga reklamstatistiken för Danmark. Därmed kan en jämförelse göras för utvecklingen i de fyra stora nordiska länderna under 2008.
I Danmark gjorde reklamradion ett riktigt dåligt år och drabbades av en nedgång på hela 12,5 procent medan den sammanlagda reklammarknaden minskade med 2,5 procent. Den negativa trenden för radion ser ut att ha förstärkts under 2009.
Som jämförelse ökade den svenska reklamradion sin försäljning med 3,8 procent under 2008 på en marknad som enligt IRM steg med 1,5 procent till en ny rekordnivå. I Norge gick försäljningen av radioreklam upp med hela 9 procent, enligt IRM. Bara bioreklam och utomhusreklam hade en bättre utveckling än radion och den totala reklammarknaden gick ned med en halv procent.
Slutligen förbättrade den finländska reklamradion sin försäljning med 7,4 procent, medan reklaminvesteringarna i stort steg med endast 1,7 procent. I Finland har den positiva utvecklingen för radion fortsatt under 2009, med ökningar både under januari (+6,7), februari (+3), mars (+6) och april (+0,5), trots en kraftig nedgång i övriga mediers försäljning.