Mediekoncernen Berlingske Media blir delägare i den danska radiokanalen Radio Loud.
Radio Loud startades i april på DAB+ och är en privat public service-kanal med inriktning på kultur för unga lyssnare. Kanalen finansieras med 280 miljoner danska kronor från TV-avgiften under en fyraårig koncessionsperiod.
Från 1 november ägs Loud till 40 procent av vardera Berlingske Medier och Radio Diablo på Sydfyn samt till 20 procent av ett antal jylländska ägarpartners inom bolaget Kulturradio Danmark. Berlingskes syfte med affären är att skapa kvalitetsinnehåll för unga.
”Vi ser talanger som utvecklas hos Loud och det vill vi stötta. Berlingske Media sysslar med ljud och poddar. Loud utvecklar särskild kompetens när det gäller unga, vilket är viktigt för oberoende medier” säger Anders Krab-Johansen som är koncernchef och ansvarig utgivare på Berlingske Media.
Loud har under sitt första halvår inte lyckats nå ut till sin målgrupp enligt lyssnarmätningen från Kantar Gallup. Under många veckor har PPM-mätningen visat noll lyssnare för kanalen.
Berlingske var under åtta år huvudägare för Radio 24 Syv, en privat public service-kanal som förra året förlorade sitt tillstånd till Århus-baserade Radio 4.