Dags för Europas största radiokonferens

andersheld

23-25 mars samlas den europeiska radiobranschen för den femte Radiodays Europe-konferensen, som arrangeras i Dublin.

Radiodays Europe kom till som ett resultat av ett samarbete mellan de nationella ”radiodagarna” i Skandinavien.

”Vi började samarbeta, lade konferenserna efter varandra och försökte gemensamt hitta talare. Idén till Radiodays Europe kom till eftersom det inte fanns en motsvarande konferens med kvalitet på det europeiska planet. Man frågade oss om inte vi skulle kunna genomföra en sådan” säger Anders Held, som är projektledare för Radiodays Europe.

De första två åren – 2010 och 2011 – hölls Radiodays Europe i Köpenhamn. Därefter har arrangemanget flyttats till en ny europeisk stad varje år.

”Det har vuxit enormt sedan dess. Vi var 400 och 600 i Köpenhamn, 800 i Barcelona och 1 200 i Berlin, dit folk från 50 länder kom. Det är inte bara branschfolk från Europa, utan även många ryssar och i år ser vi att det kommer besökare från Asien, Sydamerika, Afrika och Australien. Vi har skapat en position där vi är en europeisk radiodag men vi ser att vi alltmer blir en destination även för de utanför Europa” säger Anders Held.

Grundidén för konferensen är densamma sedan starten, men programmet har vuxit.

”Det var en och en halv dag först, men nu har vi två dagar plus extra evenemang dagen före, där vi har placerat workshops och lite längre saker. I år satsar vi mer på sociala evenemang på kvällarna. I Dublin har vi abonnerat en hundkapplöpningsbana för ”Radio Night at the Dogs”. Vi ser också att andra organisationer lägger sina möten i anslutning till Radiodays Europe, eftersom de vet att deltagarna finns på plats” säger Anders Held.

Framförallt riktar sig Radiodays Europe till radiochefer som behöver en översikt över aktuella strategier, trender och idéer. Det kan handla om kanalchefer, programchefer, redaktörer och innehållsansvariga. Men konferensen besöks även av radiopresentatörer och reportrar.

Det skandinaviska ursprunget till Radiodays Europe märks fortfarande, enligt Anders Held.

”Det märks på två sätt. Det ena är att det är välorganiserat, vilket slår många från andra länder med häpnad. Det andra är att vi ligger långt fram i Norden – både i public service och inom den kommersiella radion – när det gäller nya plattformar som mobiler och att public service här är ledande i att utveckla programinnehåll. Jag tycker att vi har en bra överblick som gör att vi hittar rätt ämnen” säger Anders Held.

Läs mer om Radiodays Europe här.

Share