Den brittiska regeringen lade på World Radio Day fram ett förslag om förenklade regler för kommersiell lokalradio.
Lokala stationer kommer, om förslaget blir lag, inte längre behöva be mediemyndigheten Ofcom om lov när de vill byta programformat. Dessutom ska kravet på lokalt producerat innehåll tas bort, enligt förslaget som nu går ut på remiss.
”I en tid med enorma förändringar har radion blomstrat. Men regleringen av kommersiell radio är föråldrad och hindrar radion från att investera i nytt innehåll, nya tjänster och nya plattformar. Det här är nödvändigt för att radion ska fortsätta vara relevant, speciellt i en tid med oreglerade internetbaserade ljudtjänster” säger Matt Hancock, som är ”minister of state” (motsvarande statssekreterare) för digitala frågor och kultur.
Däremot behålls kravet på nationella och lokala nyheter i den lokala reklamradion. Den regeln utökas till att gälla även heldigitala stationer på DAB.
Förslaget välkomnas inte helt överraskande av reklamradions branschorganisation Radio Centre.
”Radio Centre välkomnar helhjärtat regeringens tillkännagivande eftersom vi länge har efterfrågat en förändring av reglerna när det gäller musik och placeringen av programproduktionen. De flesta av de här reglerna är mer än 20 år gamla och därför anpassade till en tid utan internet. 45 procent av lyssnandet sker nu via digitala plattformar och vi har också konkurrens från streamingtjänster. Så det är hög tid att lagstiftningen kommer ikapp” säger Radio Centre-chefen Siobhan Kenny.
Mer:
Mer om remissen här.