Berlingske Media och People Group har gemensamt ansökt om att driva den nya privata public service-radion i Danmark. Inga andra ansökningar hade kommit in till Radio- och TV-nämnden vid deadline idag 12.00.
De två medieföretagens projekt heter Radio 24syv och ska enligt ett pressmeddelande bli en ”modern, dynamisk public service-kanal med mångfald” och omdefiniera talradion.
Fokus i den nya kanalen ligger på nyheter, men det blir även aktualiteter, debatt och kultur. I den 280 sidor långa ansökningshandlingen framgår även att tablån ska vara flexibel för att kunna täcka viktiga nyhetshändelser eller skapa temadagar.
Radio 24syv har knutit till sig flera underleverantörer i hela Danmark. I ansökan nämns Syddanske Medier, Mdtjyske Medier och Lolland-Falsters Folketidende, som alla har tidigare radioerfarenhet.
”Både vi och People Group är otroligt nöjda med den ansökan som nu skickas vidare för behandling på Radio- och TV-nämnden” säger Berlingske-chefen Lisbeth Knudsen (bilden) i ett pressmeddelande.
Den nya reklamfria kanalen ersätter Danmarks Radios P2 på FM-bandet och ska drivas med 100 miljoner danska kronor årligen från TV-licensen. Radio- och TV-nämnden kommer enligt ett pressmeddelande att ta ett beslut om koncessionen inom två veckor.
Tidigare har flera andra medieföretag visat intresse för att driva kanalen, men bland annat Politiken och TV2 har lagt ned sina planer med hänvisning till de detaljerade kraven på programinnehåll.