BBC vill starta fyra nya sidokanaler

BBC:s musikchef Lorna Clarke. Foto: BBC.

BBC presenterade idag planer på att starta fyra nya kanaler på DAB+ och internet. Det handlar om musikinriktade sidokanaler till BBC Radio 1, Radio 2 och Radio 3 som ska förbättra utbudet för målgrupper som idag inte tillgodoses.

”Våra stationer har fångat den brittiska musikens historia under sex decennier och vi vill nu ge lyssnarna ett större utbud i en tid då lyssnarvanorna förändras. Våra utvidgningar till Radio 1, Radio 2 och Radio 3 gör att lyssnarna kan djupdyka i fler genrer inom pop och klassisk musik och i musikeror som de tycker om. De får en djupare lyssningsupplevelse än någon annanstans, fantastiska historier från vårt stora arkiv och möjligheten att upptäcka mer musik att gilla oavsett humör” säger Lorna Clarke, chef för BBC Music, i ett pressmeddelande.

De nya kanalerna måste godkännas av mediemyndigheten Ofcom i en process som väntas pågå under hela 2024. Senast BBC lanserade nya rikstäckande stationer var 2002, då bolaget lanserade BBC Radio 1 Xtra, BBC Radio 6 Music, BBC Radio 4 Extra (som BBC Radio 7) och BBC Asian Network. 2022 togs ett beslut att lägga ned BBC Radio 4 Extra.

BBC föreslår två nya BBC Radio 1-kanaler. Den första ska spela musik från 00- och 10-talen och ska dessutom användas för att ta fram nya radiotalanger. Den andra är en utveckling av Radio 1 Dance som redan finns på internetplattformen BBC Sounds men med fler exklusiva DJ-mixar och innehållssamarbeten inom genrer som house och drum & bass.

Den nya Radio 2-kanalen ska inriktas på musik från 50-, 60- och 70-talen med program som skildrar musiken och kulturen från de tre decennierna med material från BBC:s arkiv som konserter, intervjuer och program.

Radio 3, som motsvarar svenska P2, ska enligt förslaget byggas ut med en sidokanal för lugn klassisk musik och ljudlandskap.

Vid sidan av de fyra sidokanalerna vill BBC även utvidga sportkanalen BBC Radio 5 Live Sports Extra, som idag används för direktsänd sport under delar av veckan. Idén är att fylla ut den lediga tiden med repriser av sportprogram och sportpoddar.

De kommersiella radiobolagen i Storbritannien har de senaste åren framgångsrikt ökat lyssningen genom att starta ett stort antal sidokanaler – bland annat för olika genrer och musik från specifika årtionden. Branschorganisationen Radiocentre riktar stark kritik mot BBC:s planer på nya kanaler.

”De nya förslagen är ett försök att imitera den framgång som kommersiella stationer har med genrekanaler och som branschen har investerat mycket pengar i. BBC försöker ännu en gång konkurrera direkt med kommersiell radio och störa en marknad utan att erbjuda ett distinkt public service-innehåll. De brittiska lyssnarna har ett större radioutbud än någonsin, speciellt när det gäller sidokanaler med musik” skriver Radiocentre i ett pressmeddelande.

”BBC-chefer som Tim Davie, Charlotte Moore, Jonathan Wall och Lorna Clarke verkar inte förstå att det här är något BBC inte ska använda skattebetalarnas pengar till. De ska skapa innehåll som ger något mer och är distinkt från vad de kommersiella bolagen erbjuder, inte kopiera” fortsätter Radiocentre.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share