BBC Radio 1-s musikchef om Apple: ”Irriterande och smickrande”

georgeergatoudis2

George Ergatoudis är musikchef för BBC Radio 1, den brittiska public service-kanalen för unga lyssnare. Hans uppdrag gör honom till en av de viktigaste makthavarna i musikindustrin. Så har han också utsetts till ”international music radio person of the year”. På Radiodagen talade han om hur Radio 1 lyckas fortsätta vara relevant för sin publik och hur kanalen hanterar konkurrensen.

George Ergatoudis gav som student ut ett fanzine om musik. Det gav honom en plats som producentlärling och han rekryterades senare till Island Records. I sitt nuvarande uppdrag som musikchef på Radio 1 har han ansvaret för spellistan, sköter kontakterna med skivbolagen och bokar artister till konsertevenemang.

Radio 1 är visserligen inte en lika dominerande station som tidigare. Nu är det istället den vuxnare systerkanalen Radio 2 som är störst. Men Radio 1 lyckas fortfarande bra i sin målgrupp.

”Vi har 11,3 miljoner lyssnare i veckan, vilket är en rejäl räckvidd. Vår urbana systerkanal 1 Xtra, som sänds på digitala plattformer, har dessutom 1 miljon lyssnare. Vår räckvidd i åldern 15-24 år är 40 procent. Vi har i uppdrag att göra BBC tillgängligt för unga lyssnare. De lyssnar i genomsnitt sex timmar och 14 minuter i veckan, så något gör vi rätt” säger George Ergatoudis.

Ny musik och att göra den tillgänglig för upptäckt är viktiga delar av Radio 1-strategin. En annan del är livemusik, som är särskilt framträdande under sommarhalvåret med en festival i maj, sändningar från Ibiza och satsningar på festivalerna i Glastonbury och Reading.

Tillgången till musik har mångdubblats, vilket är ett problem för lyssnarna enligt Ergatoudis.

”Problemet med dagens musikutbud är att det är så stort. Vi har hela musikhistorien tillgänglig och dessutom tillkommer tusentals spår varje vecka. Man sa tidigare att ett större utbud skulle vara bra för konsumenterna, men människor hatar att välja när utbudet är för stort. Barry Schwarz skrev om det i sin bok Paradox of Choice som kom 2004. Ett överflöd av valfrihet leder till stress och dessutom till ytterligare stress när man tvekar om de val man gjort” säger George Ergatoudis.

Radion har en möjlighet i den nya situationen, menar George Ergatoudis.

”Radions fördelar är fortfarande ganska uppenbara. Radion är en enkel lösning – speciellt på en massmarknad. Om lyssnarna tror på ditt varumärke har du en stor fördel. Radion har också ett bra utgångsläge genom att den begränsar valfriheten” säger George Ergatoudis.

Radion kan fungera som en slags kurator för musik och George Ergatoudis nämner BBC Radio 1:s legendariska programledare John Peel.

”John Peel fick mig att upptäcka många artister och vi anställer fortfarande kuratorer som väljer musiken till sina egna program. Annie Mac och Pete Tong påverkar lyssnarnas smak. Och det är inte bara våra musikprogram på kvällarna som är viktiga utan även det vi gör på dagtid. Våra programledare är hjärtat i det vi åstadkommer. I slutändan är det vad vi göra mellan låtarna som är viktigt” säger George Ergatoudis och nämner att kanalen satsar stora resurser på vidareutbildning och på att rekrytera rätt personer.

Några av de förändringar som gjorts de senare åren har varit att skapa rörlig bild som komplement till den direktsända radion. Det sker både via Youtube, där BBC Radio 1 har en egen kanal som dessutom fått en stor internationell publik. BBC Radio 1 har även en egen avdelning på BBC:s playtjänst Iplayer, där kanalen placeras som femte kanal vid sidan av fyra TV-kanaler.

”Vi skapade strategin ”Listen Watch Share”. Lyssningen är fortfarande i centrum med bra program och konserter. Det nya vi gör är att skapa innehåll för skärmar. BBC vill fortsätta att vara relevant för unga och därför måste vi göra annat än ljud. Det innebär att vi ska finnas på Youtube, som har blivit det viktigaste stället för unga att hitta video. Vi var den första radiostationen i världen med egen kanal på Youtube och har en miljon tittare varje dag. Men Youtube tar oss bara en bit på vägen och vi ville ha en egen plattform, något som skulle motsvara en egen TV-kanal. Vi har nu lika mycket tittning på Iplayer som på Youtube” säger George Ergatoudis.

Ett viktigt inslag i Iplayer-kanalen är de exklusiva musikinspelningar med artister som görs under rubriken Live Lounge två gånger i veckan. När sångerskan Demi Lovato var med fick Radio 1 en miljon tittare på två dygn.

Share-delen i strategin innebär att finnas på exempelvis Instagram, Twitter och Facebook för att skapa kontakter med lyssnarna och marknadsföra programmen. Dessutom har kanalen gjort det möjligt för lyssnarna att bygga egna spellistor från vad som spelas på stationen. Den senaste satsningen är att det nu går att ladda ned musikprogram i 30 dagar efter sändning.

Spotify och Youtube är konkurrenter till Radio 1, men kanalen har valt att inleda samarbete med dem. Apples satsning på radiokanalen Beats 1 är tydligt inspirerad av Radio 1, menar George Ergatoudis. Apple har liksom Radio 1 satsat på kuratering, medan Spotify mer använder algoritmer.

”Att Apple startar en radiostation beror på att de tror på kuratorer, artister och bra programledare. De kan använda stationen för att marknadsföra Apple Music men det handlar framförallt om kuratering som är enklare att skapa i linjär radio. De tog vår programledare Zane Lowe och sju av våra producenter. Det är både irriterande och smickrande att de hittade sina talanger hos oss. Men vi rekryterar nu en ny generation medarbetare” säger George Ergatoudis.

Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio.
Artikeln är ursprungligen publicerad på radiodagen.se.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share