Bauer Media inför en teknisk lösning som gör det möjligt att sponsra poddar lokalt och annonsera i poddar utefter fler parametrar än tidigare.
Sedan tidigare går det att annonsera både nationellt och lokalt i poddarna. Nu införs möjligheten att välja även utifrån målgrupper som ålder och kön samt kontext. Dessutom införs ett ”unikt sponsorskap som kan riktas lokalt”.
”Vi växer kraftigt i podcasträckvidd vilket gör att vi har skalbarheten som krävs för den här typen av styrning. Vi är särskilt stolta över den lokala sponsringen i podcasts då den inte erbjuds av någon annan aktör i Norden. Det är en form av samarbete i podcast som gör att lokala kunder kan köpa en liknande produkt som hittills varit exklusiv för stora nationella annonsörer” säger Bauer Medias försäljningsdirektör Johnny Strömgren.
Tekniken kombinerar geografisk, kontextuel och teknisk målgruppsstyrning med leverans och uppföljning i räckvidd, exponeringar och demografiska data.
”Vi har länge arbetet hårt för att leverera ett starkt plattformsoberoende ljuderbjudande i radio, digital radio och podcasts. Nu tar vi nästa steg och satsar på de specifika podcastprodukterna där vi kan komplettera redaktionella samarbeten med den här typen av styrning” fortsätter Johnny Strömgren.
Förra året ökade Bauers digitala lyssning med 30 procent och under fjärde kvartalet nådde veckoräckvidden över 800 000. Poddarna ökar snabbast och står nu för majoriteten av Bauers digitala räckvidd.