Bauer och Viaplay välkomnar regeringens besked

Christer Modig och Bodil Ehlers. Foton: Viaplay Group och Bauer Media.

De två stora kommersiella radiobolagen är positiva till beskedet från regeringen om en kraftig sänkning av sändningsavgifterna. Men de är fortfarande kritiska till att radion som enda medieslag överhuvudtaget betalar avgifter till staten.

I framtiden ska den kommersiella radion betala en sändningsavgift som motsvarar 3 procent av branschens totala reklamintäkter. Det föreslog kulturdepartementet i ett PM förra veckan. Den nya modellen ersätter dagens system som innebär att radiobolagen lägger bud på tillstånden, något som gjort att den kommersiella radiobranschen betalat totalt 4,1 miljarder kronor till staten sedan 1993.

”Jag är glad över att departementet har förstått hur kritisk situationen är, speciellt nu när vi står inför en utmanande digitalisering. Det är ett bra förslag som kommer att ge oss den långsiktighet vi behöver för att kunna digitalisera och på sikt vitalisera hela radiomediet, något som även kommer att gynna nya aktörer i framtiden. Men fortfarande så är radio det enda mediet med en avgift” säger Christer Modig, som är vice president radio Sweden inom Viaplay Group.

”Bauer Media ser mycket positivt på hur regeringen och myndigheten är lyhörda för branschens situation och har tagit till sig många viktiga synpunkter från oss och andra företag. Det som är oroande är avgiften. Kommersiell radio är ensamma att betala en avgift på det här sättet. Det kommer vi fortsatt påtala för staten” säger Bodil Ehlers, co-VD på Bauer Media Sweden.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share