Reklamradiobolagen vill att de nya nationella tillstånden ska täcka mer än de 70-75 procent av landet som nämns i den strategi som nyligen presenterades av Myndigheten för press, radio och TV (MPRT). Bauer Media och NRJ efterfrågar dessutom tydligare regler om förfogande och samarbete.
MPRT presenterade för några veckor sedan en strategi för tillståndsgivningen när det gäller nationella, regionala och lokala tillstånd för kommersiell radio. Branschen inbjöds då att komma med synpunkter på de föreslagna reglerna.
Bauer Media skriver att det finns oklarheter i de regler som gäller förfogande och samarbete mellan radiobolag, när MPRT ska avgöra vad som kan inverka menligt på konkurrensen. Oklarheten innebär en oacceptabel rättsosäkerhet, menar Bauer, som vill att MPRT förtydligar vilka ägarkopplingar och samarbeten som kan godkännas.
Bauer upprepar sin åsikt att det vore bättre att fortsätta ha regionala tillstånd istället för de tre nationella tillstånd med kompletterande regionala och lokala tillstånd som är planerade. Bauer föreslår regler som hindrar att tillstånd kan ”tilldelas aktörer som har illegitima syften med sin verksamhet”, exempel för propaganda för ickedemokratiska krafter. Dessutom önskar Bauer Media en längre övergångsperiod för att undvika att det behöver byggas upp dubbla system av sändningsutrustning. Bauer konstaterar att bolagets huvudkanal Mix Megapol idag kan nå 90 procent av befolkningen och att de 70-75 procent som föreslås gälla för de nya nationella tillstånden därmed innebär en försämmring.
NRJ håller med sin samarbetspartner Bauer Media om att de oklara reglerna om förfogande och samarbete är rättsosäkra och vill också ha en längre övergångsperiod.
MTG tycker att de föreslagna nationella tillstånden måste få en högre täckning än 70-75 procent och att tillstånden ska ge rätt att sända i hela landet med förtur till frekvenser i nya sändningsområden. Bolaget vill även säkerställa att radiokanaler kan ha lokala namn på sina lokala och regionala sändningar, som exempelvis P4 har för sina lokala kanaler. Dessutom föreslår MTG att aktörerna ska kunna behålla sina nuvarande frekvenser genom att aktörerna byter frekvenser med varandra om de vill. MTG välkomnar att mångfalden ska bedömas utifrån vilka som förfogar över tillstånden.
Sveriges Radio varnar för att de nya kommersiella frekvenser som ska tas i bruk kan innebära extra kostnader för SR för att säkerställa täckningen. SR har inga åsikter om förslagen om sändningsområdena, men skriver att den marknadsanalys som ska göras måste ”ta ett helhetsgrepp på hela radioområdet för att undvika förenklade slutsatser” och ta hänsyn till konkurrens från exempelvis streaming.
Post- och telestyrelsen PTS skriver i sitt svar att det är viktigt att förtydliga myndighetens ansvar när det gäller att frekvensutrymmet används på ett effektivt sätt. PTS föreslår tydligare definitioner för vad som avses med att en radiokanal måste ha en täckning på minst 70 procent i sitt tillståndsområde.
Teracom tycker att det är en viktig fråga hur de tillgängliga frekvenserna sätts samman och kopplas ihop med tillstånden. Det skulle underlätta om paketeringen av frekvenser publiceras så tidigt som möjligt och helst redan när PTS slutrapport om frekvensplaneringen kommer i slutet av juni. Teracom föreslår liksom MTG att aktörerna ska kunna byta frekvenser med varandra.
Läs svaren här:
Bauer Media
Bauer Media (bilaga)
MTG
NRJ
PTS
Sveriges Radio
Teracom