Bauer köper Clear Channels europeiska utomhusreklambolag

Foto: Clear Channel.

Bauer Media tar över utomhusreklambolaget Clear Channel Europe-North för 625 miljoner dollar. Säljare är amerikanska Clear Channel Outdoor Holdings.

Affären gäller utomhusreklamförsäljning i tolv av Clear Channels 13 europeiska marknader: Storbritannien, Belgien, Danmark, Estland, Finland, Irland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen och Sverige. I sju av dessa har Bauer redan verksamhet. Clear Channels utomhusreklambolag i Spanien ingår inte. 1 400 anställda berörs, varav 160 i Sverige.

”Köpet av Clear Channel Europe är ett viktigt steg i vår strategi för att omfokusera koncernen. Det här stärker våra förutsättningar och vår position som en viktig spelare i den konkurrensutsatta mediebranschen genom att stärka vår kärnverksamhet inom medier och närliggande branscher och investera i digitalisering” säger Bauer Medias koncernchef och ägare Yvonne Bauer.

”Genom att slå ihop våra två bolags erbjudanden kan vi nå 330 miljoner konsumenter via 200 tidningar, 150 ljudvarumärken och 110 000 annonsplatser utomhus runt om i Europa” fortsätter Yvonne Bauer.

Bauer Media behåller den nuvarande ledningen för Clear Channel Europe, inklusive chefen Justin Cochrane. Clear Channel Europe gjorde förra året en vinst på 97 miljoner dollar enligt den nuvarande ägaren.

Clear Channel Outdoor ingick tidigare i radiobolaget Clear Channel, som startades 1972 i Texas och utvecklades till vad som idag är USA:s största radioägare. 2014 bytte Clear Channel namn till Iheart och 2018 börsnoterades utomhusverksamheten som ett eget bolag.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share