Bästa månaden någonsin för radioreklamen

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

April 2024 blev den bästa månaden någonsin när det gäller mediebyråernas förmedling av radioreklam, enligt Mediebyråbarometern.

Totalt förmedlades det radioreklam för 85,2 miljoner kronor, vilket är 40,9 procent mer än under april 2023. För årets första fyra månader är ökningen 16,9 procent till 215,9 miljoner kronor.

Den mediebyråförmedlade annonseringen i poddar steg med 60,2 procent til 15,9 miljoner i april och med 85,5 procent till 29,6 miljoner under januari-april.

”Radio, podcast, online video och sociala medier gör all-time-high – inte bara för april utan totalt, sett över alla år och alla månader. Dessa kategorier går just nu mycket starkt och under perioden januari-april har ljudmedia ökat med 25 procent, online video med 33 procent och sociala medier 23 procent” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear, i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share