Spotifys intäkter ökade med 20 procent till 3,6 miljarder euro under första kvartalet. Rörelsevinsten blev 168 miljoner euro, vilket är det bästa kvartalsresultatet någonsin.
Antalet månatliga användare ökade med 23 procent till 602 miljoner och antalet premumanvändare med 15 procent till 236 miljoner.
”Vi har talat om 2024 som ett år med fokus på intäktsgenerering och vi levererar nu på den ambitionen. När vi nu har skiftat fokus mot stark intäktstillväxt och förbättrad marginal ser vi tydliga möjligheter att även fortsätta växa intagandet av nya användare. Jag känner mig nöjd med de förändringar vi implementerar och är övertygad om att vi ska nå de ambitiösa planer som vi tidigare har presenterat” säger Spotifys VD Daniel Ek.
Intäkterna från premiumanvändarna steg med 20 procent till 3,247 miljarder. Reklamintäkterna växte med 18 procent till 389 miljoner och den tillväxten var högre för poddar än musik.