Bästa augustimånaden någonsin för radioreklamen

Mediebyråernas förmedling av radioreklam ökade med 36,8 procent i augusti till 53 miljoner kronor. Det är den bästa siffran någonsin för radioreklamen under en augustimånad.

”Under augusti blev radio, onlinevideo och sociala medier de stora vinnarna och samtliga gjorde all-time-high för en augustimånad. Under pandemin har det skett en snabb förändring av mediekonsumtionen där både onlinevideo och sociala medier har ökat kraftigt och medieinvesteringarna följer efter” säger Jochum Forsell från Hear Mediebyrå i ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.

För året totalt är utvecklingen dock fortfarande negativ för radioreklamen med en nedgång på 11,5 procent jämfört med förra året. Men bara sociala medier (-6,0) och onlinevideo (-8,1) har klarat coronakrisen bättre än radion.

Totalt ökade mediebyråernas förmedling av reklam med 1,5 procent under augusti. Uppgången beror dock på att augusti 2020 hade en faktureringsdag mer än augusti 2019.

”Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti. Givet kalendereffekt är det fortfarande minussiffror, men det finns tecken på återhämtning” säger Daniel Eriksson, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Mer:
Mediebyråbarometern

Share