Under tisdagen blev det helt klart att Discovery Communications tar över SBS Media från Pro Sieben Sat 1. Henrik Ravn, som varit chef för SBS Media sedan 2009, blir kvar som chef för det som nu får namnet SBS Discovery Media och som förutom SBS Media även kommer att innehålla Discoverys nordiska verksamhet.
Övriga toppchefer i SBS Discovery Media blir Jonas Sjögren (Sverige och Finland), Christian Kemp (Danmark), Harald Strømme (Norge), Hans van Rijn (affärsutveckling), Eivind Landsmark (program och innehåll) och Quinton Holland (finans). I ledningen finns även Jan Andreassen, tidigare nordisk Discovery-chef, som ska arbeta med operationella och strategiska frågor, och Discoverys Darren Campbell, som blir personalchef.
Radio är ingen kärnverksamhet för Discovery och därför är det inte självklart att SBS Discovery Media behåller SBS Radio i koncernen. Ett avgörande väntas före årsskiftet, skriver den danska medienyhetssajten Mediawatch.
”Vi vet inte mycket om radioportföljen, så vi kommer att använda den närmaste tiden till att lära känna SBS Radio och överväga dynamiken och fördelarna när det gäller engagemanget i radio” säger Discovery Network Internationals chef Mark Ollinger enligt Mediawatch.
Enligt Radioassistant ryktas det om att ett nederländskt företag med uppbackning från en kapitalfond har visat intresse för att köpa SBS Radio.