I maj förmedlade mediebyråerna radioreklam för 76,8 miljoner kronor. Det är den högsta summan någonsin för maj månad, enligt Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.
Radioreklamens ökning sedan maj 2021 är 9 procent, medan reklammarknaden i stort växte med 3,5 procent. För årets första fem månader är summan för radioreklamen 250,3 miljoner, vilket är 8,5 procent mer än under motsvarande period 2021.
”Maj blev en stark månad för medieinvesteringarna som nådde rekordnivåer. Mediemarknaden går på högvarv och verkar inte påverkas av oroligheterna i omvärlden, hög inflation, höjda räntor eller stigande priser på mat och drivmedel” säger Benjamin Holmfred, som är ny styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
”Tillväxten i maj drevs, för ovanlighetens skull, inte av digitala kanaler – tvärtom var det de breda massmedierna som stod för ökningen. Både utomhus/trafikreklam och radio noterade ett all-time-high för maj. Även TV ökade från redan höga nivåer. Dessa kategorier rapporterar dessutom fortsatt hög orderingång framåt och det är tydligt att annonsörerna söker den breda räckvidden” fortsätter Benjamin Holmfred.