All-time-high för radioreklamen i april

Grafik: Sveriges Mediebyråer.

Mediebyråernas förmedling av radioreklam var i april 24,5 procent högre än i april förra året. Omsättningen blev den bästa någonsin för förmedlad radioreklam under en april-månad. Det visar Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Även TV och utomhusreklam hade en bra månad och totalt växte marknaden för förmedlad reklam i alla medier med 23,9 procent till 1,4 miljarder kronor.

”Det var de breda massmedierna som stod för de största ökningarna under april: bara TV och utomhus/trafikreklam stod för 44 procent av de totala medieinvesteringarna under månaden. Den höga efterfrågan på massmedier gör att dessa kanaler mer eller mindre är slutsålda och det är svårt för ad-hoc-kampanjer att få utrymme som driver bred räckvidd” säger Jochum Forsell, som är senior partner på Hear Mediebyrå.

”Radio slog all-time-high för en april-månad med en ökning om 24,5 procent. De digitala kanalerna växte med 16 procent, print med 10 procent och medieköpen i bio är nästan tillbaka på nivåerna som gällde före pandemin” fortsätter Jockum Forsell.

Radionytt ansvarar inte för externt länkat innehåll.

Share