Mediebyråerna förmedlade radioreklam för 59,8 miljoner kronor under april. Det är 0,8 procent mer än motsvarande månad 2022 och dessutom den högsta april-siffran någonsin för mediet i Mediebyråbarometern. Den totala marknaden för förmedlad reklam krympte samtidigt med 12,8 procent.
”Under april backade medieinvesteringarna för sjätte månaden i rad. Minskningen om 12,8 procent är den största hittills under 2023 och drabbar en av de, vanligtvis, största månaderna på året. Återigen är det utomhus/trafikreklam och radio som går starkt. Radio ökade med 0,8 procent jämfört med en mycket stark april-månad 2022, och når därmed ett all-time-high för april. Utomhus/trafikreklam ökade med hela 11,2 procent. Det är uppenbart att dessa två medier attraherar annonsörerna” säger Benjamin Holmfred, som är styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
För årets första fyra månader är uppgången för radioreklamen 10,2 procent, medan den totala marknaden minskade med 5,4 procent. Bara tre andra medier har positiva siffror: dagspress kväll (+8,9 procent), utomhus (+21,6) och bio (+36,3).