Acast har skrivit om sina finansiella mål och tror nu på ett positivt resultat 2024.
VD:n Ross Adams skriver i den senaste kvartalsrapporten att bolagets ”tyngre investeringsperiod” nu är över. Det gör att Acast skriver om sina finansiella mål och räknar med lönsamhet från 2024 istället för inom tre till fem år.
”I takt med att annonsmarknaden har svalnat har Acast investerat för att stärka sin affärsmodell och position. Detta kulminerade i förvärvet av Podchaser som annonserades efter kvartalets utgång. Nu är den tyngre investeringsperioden över och även om vi kommer fortsätta att investera i nya marknader och stärka vår produkt kommer EBITDA-marginalen att förbättras härifrån för att Acast ska pasera break-even 2024” säger Acasts VD Ross Adams.
För andra kvartalet blev resultatet före räntor, skatter och avskrivningar en förlust på 99 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en förlust på 47 miljoner för andra kvartalet förra året. Omsättningen steg med 39 procent till 316 miljoner kronor.
Antalet poddar på Acast har stigit till 66 000 och antalet lyssningar ökade med 41 procent på ett år.