Amazon Music har köpt allt annonsutrymme i tusentals poddar från Acast. Poddarna görs reklamfria för Amazon Music-prenumeranter och Prime-medlemmar via Amazon Music-appen.
Acasts VD Ross Adams kallar lösningen för ett nytt sätt att öka intäkterna för poddkreatörerna.
”Det här är en spännande affär och vi ser fram emot att samarbeta med Amazon Music. Intäktsgenerering inom podcasting-området har breddats enormt de senaste åren. Den här affären öppnar upp en ytterligare kanal för att öka intäkterna och förbättra vår sell-through rate för en stora bas av annonsutrymme som finns på Acast Marketplace. Vi kommer förmodligen att se fler möjlgiheter öppnas upp för branschen framöver” säger Acasts VD Ross Adams.
”Jag är oerhört glad över att våra Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-kunder nu kan lyssna på det fantatiska utbudet av Acasts podcasts utan reklam och utan extra kostnad. Jag har länge varit ett fan av många av dessa podcasts och kan knappt vänta med att kasta mig in i dem. Jag ser fram emot vårt nya samarbete med Acast” säger Craig Strachan, som är poddchef för Amazon Music i Europa, Australien och Nya Zeeland.