Det svenska poddbolaget Acast har avslutat betatestningen av prenumerationsverktyget Acast+. Nu blir det lansering i 135 länder.
Under betaperioden har 25 poddar på åtta marknaden testat Acast+ för att involvera sina lyssnare och öka sina intäkter. Resultatet blev att antalet prenumeranter ökade med 40 procent och intäkterna med i genomsnitt 25 procent.
Det har visat sig att poddar som erbjuder bonusmaterial och är aktiva på sociala medier är de som har lyckats bäst. I vissa fall kunde poddar få upp till fem procent av sina lyssnare att bli betalande abonnenter efter en provperiod.
En podd som har använt Acast+ är svenska Sorry, allt gick åt helvete som erbjöd hela första säsongen direkt till Acast+-prenumeranter. Det ledde till 3 400 betalande prenumeranter på en vecka.
Acast tar 15 procent av intäkterna som kommer in via Acast+. I ett nästa steg kommer Acast bland annat att skapa möjlighet för paket- och säsongserbjudanden.
”Acast+ ger alla poddare ännu fler sätt att komma närmare sin publik, vilket ger dem bättre data för att förstå sina lyssnare och forma framtida innehåll” säger Acast-chefen Ross Adams i ett pressmedelande.
”Och, som vi ha sett i betafasen, finns det betydande pengar att tjäna – den här lanseringen är ett viktigt steg för att stödja kreatörer att fortsätta att skapa poddar som lyssnarna älskar och skydda det öppna podcast-ekosystemet” fortsätter Ross Adams.