Det svenska poddbolaget Acast introducerar en nytt sätt att sponsra poddar. ”Sponsored Stories” innebär att annonsörer kan få mer utrymme i en podd.
Sponsored Stories är ett alternativ till vanliga ljudannonser och traditionella sponsorskap. Inslaget placeras i en podds hela backkatalog under några veckor och kan köpas i Acasts mer än 25 000 poddar.
”Flera av våra publicister och oberoende poddar har inte kapaciteten eller resurserna att skapa storskaliga branded content-kampanjer, så den här produkten ger också dem en möjlighet att arbeta med varumärken i kreativa kampanjer med möjlighet till större intäkter” säger Sofia Hellsten, som är chef för Acast Creative i EU.
Sponsored Stories kan vara allt från 90 sekunder till fyra minuter med ett fokus på att berätta en historia. Som exempel nämner Acast att en poddvärd kan intervjua någon utanför podden, spela in utanför den normala studiomiljön eller inkludera ljud eller musik som för berättelsen framåt.
I Sverige har Sponsored Stories redan testats av hudvårdskliniken Skincity, som valde atat köpa en kampanj i podden Mellan himmel och jord.