Acast inleder ett strategiskt partnerskap med Podscribe, som blir Acasts ”prioriterade globala partner” när det gäller attributionslösningar.
Podscribes tjänster ska framöver hjälpa Acasts annonsörer att kostnadsfritt mäta och optimera sina reklamkampanjer och spåra lyssnarbeteenden.
Som en följd av samarbetet kommer Acast från 1 september inte längre att acceptera nya kampanjer som använder Spotifys Ad Analytics som mätverktyg.
”Att arbeta med den största marknadsplatsen i det öppna podcastekosystemet är ett naturligt steg för oss. Vårt teams engagemang för att leverera förstklassiga tjänster som hjälper annonsörer att fatta datadrivna beslut och maximera sina investeringar i podcastannonser matchar Acasts skala och dominans perfekt” säger Peter Birsinger, som är Podscribes VD och grundare.
”Podscribes meritlista när det gäller att leverera korrekta och insiktsfulla attributionslösningar – som är certifierade på högsta nivå – är exceptionell. Och deras inställning till kundnöjdhet är oöverträffad inom det här området. Det här samarbetet förstärker Acasts engagemang kring att erbjuda annonsörer de allra bästa oberoende verktygen för att lyckas med podcastannonsering” säger Acasts VD Ross Adams.
Spotify kritiserar Acasts beslut att inte längre acceptare Spotifys mätverktyg.
”Acasts beslut att begränsa insikt om kampanjer, räckvidd och effekt kommer få negativa följder för annonsörer, publicister och kratörer, vilket skadar öppenheten i ekosystemet och försämrar lönsamheten” säger Spotify till Podnews.
Acast meddelar också att bolaget ska sammanställa en lista över ”certifierade” attributionspartners i regionerna Amerika, EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) och APAC (Asien och Stillahavsregionen). ”Detta ger köparna valfrihet och flexibilitet vilket säkerställer att de kan välja den attributionspartner som bäst passar deras unika behov” skriver Acast i ett pressmeddelande.